Hoe zit het met belastingen als je werknemers via payroll inhuurt

Zoals je wellicht al weet is een payroll Zwolle bedrijf bedoelt om een hele hoop werk uit handen te nemen. Door het payroll bedrijf in te schakelen verleg je als het ware het werkgeverschap. Hierdoor hoef je zelf niet meer te kijken naar alle bedragen die moeten worden afgestaan aan de werknemers.

Naast het feit dat het payroll bedrijf de inkomensbelasting inhoudt en betaald zijn er een aantal andere posten die door hen worden betaald. We hebben de belangrijkste belastingen en premies hieronder voor je op een rijtje gezet (met dank aan de site van de Belastingdienst):

Bijdragen aan de nationale verzekering

Nationale verzekeringen zijn sociale zekerheidsregelingen die verplicht zijn gesteld voor alle ingezetenen en werknemers in Nederland. Deze verzekering is bedoelt als compensatie tegen de financiële gevolgen van ouderdom, overlijden, bijzondere ziektekosten en kosten die je kwijt bent voor je kinderen. De volksverzekering bestaan uit:

• Algemene Ouderdomswet (AOW)
• Wet op de nabestaanden (Anw)
• Wet langdurige zorg (Wlz)
• Algemene Kinderbijslagwet (AKW)

Het payroll bedrijf houdt de premies voor de volksverzekeringen in en betaalt de premies aan de Belastingdienst. Het payroll bedrijf is niet verplicht een bijdrage te betalen voor de Algemene Kinderbijslagwet (AKW).

Premies werknemersverzekeringen

Werknemersverzekeringen zijn socialezekerheidsregelingen die eveneens bij wet zijn verplicht. Deze verzekeringen zijn bedoelt om de werknemers te beschermen tegen de financiële gevolgen van ziekte, arbeidsongeschiktheid en werkloosheid. De werknemersverzekeringen zijn die het payroll bedrijf  via een payroll constructie op zich neemt zijn de volgende :

• Ziektewet (ZW)
• Wet op de arbeidsongeschiktheidsverzekering (WAO) / Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen (WIA)
• Werkloosheidswet (WW)